FILM: Sophie Scholli viimased päevad/Sophie Scholl – Die letzten Tage

5 08 2008

Filmi tegevus põhineb tegelikul elul. Ülekuulamisprotokolle olla filmis kohati sõna-sõnaliselt tsiteeritud. Sophie Scholl, tema kaaslased, Valge Roosi nimeline vastupanuliikumine, sõda, lendlehed ja surm – kõik on olnud päriselt. Film jutustab meile seda lugu oma pildikeeles.
Lugu ise on lihtne. II maailmasõda, 1943. aasta algus. Vastupanuliikumine Valge Roos paljundab ja levitab järjekordset lendehte, mis eitab Adolfi juhioskusi ning sõja jätkamise ning ohvrite mõttekust. Passiivne vastupanu läbi sõna levitamise. Antud ajaloolises kohas ja kontekstis kuritegu, mis väärib surma. 21aastane Sophie Scholl ja tema vend Hans jäävad lehti levitades vahele. Pikka tagasiajamist pole, on hoopis Sophie pikad vaidlused uurijaga, kus Sophie veendunult kaitseb oma ideed ning ei reeda kaaslasi. Ja siis saabub Lõplik Lahendus, millele Sophie, kindlate veendumustega tüdruk, astub püstipäi ja puhta südamega, olles veendunud Jumala andestuses, Idee õigsuses ning võidus, sõnadega Päikese paistmise kohta.
Loo pildikeel on huvitavam kui lugu ise. Nõukogude filmikunsti tõlgendusi näinuna ja raamatuid lugenuna kangastuvad selliste lugudega veri, räämas keldrid, peks, riideräbalad ning plekist kruusis joodav viimane tilk leiget vett. Sophie Scholli lugu jutustavas filmis on kõik rahulik ja suurejooneline. Alates koolimaja vestibüüli sammastikust ja lõpetades valge portselantassiga, millest uurija Sophile “päris oakohvi” pakub. Vaikus, steriilsus, pisaraid näeb vaid korraks. Kohtuprotsess verevas talaaris kohtuniku ning veluurist oktoobrites hukkajatega kisub juba omajagu kafkalikuks.
Samas, pole oluline, mis värvi on kass, peaasi, et ta hiiri püüaks ning pole oluline, mis kujul näidatakse õudust, vägivalda, vaimset vägistamist, peamine, et mõjuks. Ja mõjub. Sakslaste Sophie maailma streiilsuses ja viisakuses isegi rohkem kui venelaste verevermetes ning betoonkeldris.

Filmi ja tegijaid on pärjatud mitmete aunimetustega. Kõlavaimad: Julia Jentschile Sophie rolli eest Berliini Filmifestivali parima naisnäitleja Hõbekaru; Hõbekaru sai ka filmi režissöör Marc Rothemund. Samuti sai film Saksa filmiauhinna „Lola”, kui parim saksa film ja Julia Jentsch kui parim naisnäitleja.

Advertisements

Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: